Systemkamera: Nikon D3000

Jag hade tänkt att skriva ett inlägg om min kära systemkamera.
 
Jag har då en Nikon D3000 som jag fick på min födelsedag år 2010, alla bilder i bloggen är tagna av mig med denna kamera. Kameran har lärt mig otroligt mycket inom bild och fotografi! Det är en bra kamera speciellt framtagen för amatörer, men kan även användas av proffsigare fotografer. Jag själv är lika nöjd med den i dag som jag var när jag fick den. Det är på grund av denna kamera som jag är den fotografen jag är i dag, och jag får ofta väldigt mycket beröm för mina bilder.
 
Jag har kopierat en liten beskrivning och ett par egenskaper om kameran från Nikons hemsida:
 
D3000 är en högpresterande SLR-kamera i DX-formatet som ger fantastiska bilder och har många olika funktioner som gör det roligt och enkelt att fotografera. Nikons intelligenta guideläge har en otroligt användarvänlig inbyggd hjälp som gör att även nybörjare kan ta fantastiska bilder. Guideläget kan även beskriva för användaren vilka inställningar som kan göras. Bildsensorn på 10,2 megapixel och den snabba autofokusen ger bilder med exakta detaljer. D3000 är kameran som visar hur enkelt det är att ta helt fantastiska bilder!
 

Guideläget är en snabb och lättanvänd inbyggd hjälp. Guideläget ställer frågor om den bild som ska tas och kamerainställningarna optimeras automatiskt för att ge bästa möjliga resultat. Kan ställas in på att visa användaren vilka inställningar som ska göras och lära ut grunderna i småbildsfotografering.

CCD-bildsensorn i DX-format med 10,2 megapixel ger mycket detaljerade bilder och möjligheten att skapa fantastiskt skarpa förstoringar.

11-punkters autofokussystem ger knivskarpa bilder, samt snabb och exakt autofokustäckning över hela bildytan. Fyra AF-områdeslägen, till exempel 3D-följning, ger skarpa resultat oavsett om motivet befinner sig utanför bildens mitt, rör sig snabbt eller fullständigt oförutsägbart.

Dubbla integrerade system för dammreducering , rengöring av bildsensorn och luftflödeskontrollen håller damm borta från kamerans bildsensor så att bilderna blir klara och fria från smuts.

Systemet för motividentifiering ger skarpa och tydliga bilder genom att optimera kamerainställningarna ögonblicket innan slutaren utlöses.

Hög ISO-känslighet (100–1600) med automatisk ISO-inställning. ISO-känsligheten kan dessutom utökas manuellt upp till ISO 3200 med hjälp av Hi1-inställningen.

Stor högupplöst 3-tums LCD-monitor med ca 230 000 punkter gör det enkelt att kontrollera viktig kamerainformation, och gör det till ett rent nöje att titta på och redigera bilderna.

Serietagningar med 3 bps gör det möjligt att fotografera snabba rörelser med 3 bilder per sekund.

Funktionen för Picture Control gör det möjligt att anpassa utseendet och känslan i bilderna.

Dessa egenskaper är alltså bara några enstaka, det finns många fler! Och inte nog med det, den har en väldigt snygg design också! Jag själv tycker att beskrivningen stämmer glasklart. Jag rekommenderar den verkligen, tror dock att den inte tillverkas längre. I alla fall, det är den bästa kamera jag hållt i, mina bilder har blivit mycket bättre med åren eftersom att den har lärt mig så mycket!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0